.

.

سنگر فرهنگی جوانان « فاریاب » دیار فضیلت ها
.

.

سنگر فرهنگی جوانان « فاریاب » دیار فضیلت ها

حکایت وقتی که خون به دل علی کردند/ قسمت 2


حجت الاسلام والمسلمین جواد اسماعیل نیا؛


شرحی مختصر برفراز پایانی فرمایشات امام خامنه ای در گله گذاری از برخی سران نظام باسم رب الشهداء والصدیقین به دنبال اقدام بد و نامناسب یکشنبه گذشته سران دو قوه و فرمایشات دردمندانه امام المسلمین، بر آن شدم تا چند نکته را به عزیزان متذکر شوم.

آقایان مواظب رفتارتان باشید، نگرانیم نکند کار از «نصیحت»آقا بگذرد.

قسمت اول

8- امام خامنه ای در جمله ای بسیار مهم وبا مفهوم فرمودند: من فعلا نصیحت می کنم.»

در این باره چند نکته عرض می گردد:

الف: اصل خیر خواهی وتوصیه به حق از اصول مسلم اسلامی است که در آیات و روایات فراوانی به آن اشاره شده است.

ب: حاکم جامعه اسلامی وعالمان دین نیز به شکل ویژه مامور خیر خواهی و امر به معروف هستند که مقام معظم رهبری همواره این وظیفه دینی را به خوبی به انجام رسانده اند.

ج: سعادت وخوشبختی هر کس خصوصا مسولان نظام اسلامی در گرو قبول نصیحت ناصحان و انتقاد پذیری می باشد.

نصیحت پذیری آن چنان جایگاه والایی در اسلام دارد که امیرالمومنین (ع) در این باره می فرمایند:

 «من قبل النصیحه امن من الفضیحة».

هر کس نصیحت پذیر باشد از رسوایی در امان خواهد بود (غرر الحکم: 8344.. )

آقایان مورد خطاب رهبری اگر می خواهند از خطر رسوایی  نجات یابند باید نصایح مشفقانه حضرت آقا را با جان ودل پذیرفته و اطاعت نمایند والا معلوم نیست چه عاقبتی در انتظار آنها خواهد بود.

ادامه مطلب را ملاحظه بفرمایید...



د: هرانسانی در راه رشد و کمال نیازمند بهره برداری از انتقادات هشدارها یادآوری ها اعتراضات عتاب ها و سرزنش های دیگران است. گردن فرازی، فخر فروشی، نفاق، بی اعتقادی به ارزش های دینی، غرور، تکبر، خودخواهی، خودپسندی و نادانی مانع پذیرش انتقادات است . « انتقاد پذیری » یک اصل سرنوشت ساز و مهم اخلاقی و یک ارزش در مجموعه عناصر پیشرفت و کمال است. وظیفه عمومی مسلمانان آیینه بودن است باید شفاف و روشن عیب و نقص هم را بازگو نمایند تا برطرف گردد.  

 

امام هادی علیه السلام به یکی از دوستان خویش فرمودند: فلانی ر اعتاب و توبیخ کن! و به او بگو: هرگاه خداوند برای بنده ای خیر بخواهد چون توبیخ شود بپذیرد. مطابق این رهنمود الهی امام دهم، باید در بین دوستان صراحت و صداقت در اعتراض بر گفتار و رفتارهای نادرست یکدیگر حاکم باشد و بی محافظه کاری و مصلحت جویی برای رشد و رستگاری یکدیگر تلاش نمایند.

9- نکته ای که آقایان علماء اخلاق فراوان بر آن تاکید کرده اند «غرور نشات گرفته از قدرت» است.در روایات فراوانی توسط حضرات معصومین از آن غرور نهی شده است:

فی التَّوراةِ: قُلْ لِصاحِبِ الْمالِ الْکَثیرِ، لایَغْتَرَّ بِکَثْرَةِ مالِهِ وَ غِناهُ، فَاِنِ اغْتَرَّ فَلْیُطْعِمِ الْخَلْقَ غَداءاً وَ عِشاءا، وَ قُلْ لِصِاحِبِ الْعِلْمِ لایَغْتَرَّ بِکَثْرَةِ عِلْمِهِ، فَاِنِ اغْتَرَّ فَلْیَعْلَمْ اَنَّهُ مَتى یَمُوتُ؟ وَقُلْ لِصاحِبِ الْعَضُدِ الْقَوِىِّ لایَغْتَرَّ بِقُوَّتِهِ ، فَاِنِ اغْتَرَّ بِقُوَّتِهِ فَلْیَدْفَعِ الْْمَوْتَ عَنْ نَفْسِهِ.

در تورات آمده است: به صاحب مالِ بسیار بگو که به ثروت فراوانش و توانگرى اش مغرور نشود. اگر مغرور است، پس صبح و شام، به مخلوقات طعام بدهد! به صاحب دانش بگو که به علم فراوان خود مغرور نشود. اگر مغرور است، پس بداند که چه زمانى مى میرد؟! و به صاحب قدرت بگو که به قدرت خود مغرور نشود. اگر مغرور قدرت خویش است، پس مرگ را از خود دور سازد!

برخی از مسولان اگر شعارها وگفتمان روزهای قبل از به قدرت رسیدن خود را بازنگری کنند وبا اظهارات واقدامات امروز خود بسنجند متوجه می شوند که کاملا دچار غرور قدرت شده اند.

و اینان بدانند که تکبر مهمترین عامل خوار شدن یک مسول در چشم مردم است. تکبر عزازیل راخوار کرد. پس به خود آیید و از نجابت رهبری ومردم بصیر سوء استفاده نکنید.

10- یکی از آفات غرور «استبداد رای و خود را برتر از همه دانستن »است که عامل هلاکت است. اسلام بر مشورت واستفاده از فکر خیرخواهان بسیار تاکید داشته واز استبداد رای نهی می نماید:


از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل شده: «اَلْمُسْتَبِدُّ بِرَأْیِهِ مَوْقُوفٌ عَلی مَداحِضِ الزُّلَلِ . استبداد به رأی (انسان را) حبس می‌کند بر (مطالب) باطل و خطا».
و نیز فرمود: «لا تَشِرْ عَلَی الْمُسْتَبِدِّ بِرَأْیِهِ . با مستبد به رأی مشورت مکن.
و باز فرمود: «مَنِ اسْتَبَدَّبِرَأْیِهِ هَلَکَ. (بحار، ج75، ص105. )
؛ کسی که در رأی خویش استبداد داشته باشد، هلاک می‌گردد.

مردم در مدت ریاست شما مصادیق بسیاری از استبداد رای را به خاطر دارند که به نهی رهبری ،مراجع تقلید و دیگر خیرخواهان هیچ توجهی نکرده اید و با همین استبداد رای خود و لجاجت بی مانندتان مشکلاتی را برای مردم ایجاد کردید.

11- امام خامنه ای این اقدام اقایان را به«بداخلاقی» تعبیر فرمودند.

دراین باره نیز عرض می کنم که:

عامل سعادت هر قوم وملت اخلاق مداری ایشان است.

اقوام روزگار به اخلاق زنده اند

                                                           قومی که گشت فاقد اخلاق مردنی است

مردم از مسولان خود که به عنوان الگو برای ملت هستند توقع بالاترین درجه ی اخلاق مداری را دارند. یک رییس جمهور و یک رییس مجلس باید دارای شرح صدر ،صبر، گذشت، قدرت تعقل وتدبر در مسائل،ایثار، مردم داری، حقمداری و تقوا محوری باشد.

مگر از رهبر فقید وعارفمان امام خمینی نشنیدید که می فرمود:

اگر 124000 پیامبر در یک زمان در یک محل حکومت می کردند هیچ اختلافی با هم نداشتند چون همه حرف خدا را می زدند وکسی تبعیت از هوای نفس نمی کرد؟

آقایان مدعی ولایتمداری، آیا این اختلافات دلیلی غیر از هوا پرستی دارد؟

رییس قوه ای که قدرت کنترل زبان خود را نداشته باشد ودر صحنه های مختلف اصول ابتدایی اخلاق را کنار گذاشته وانواع بد اخلاقی را مرتکب می شود،قدرت فرو بردن غضب ،خشم وکنترل احساسات خود راندارد نباید خود را در جایگاه استاد اخلاق برای مردم بنشاند .

 خلاصه کلام آقایان بدانند این بداخلاقی ها به اعتقاد امام علی (ع)هلاکت را به دنبال دارد:

  • خشم وغضب صاحبش را هلاک می کند و زشتی های او را آشکار می سازد.

 

(منبع : غرر الحکم٬ ج ١/فصل١ ٬حدیث ١٧٣٨.)

عیب جویی از مردم وفراموش کردن عیوب خود از مهلک ترین عادات انسان است که در روایات به شدت از آن نهی شده است.

 

متاسفانه مدتی است که برخی از سران ،خود واطرافیان خود را «پاک ترین» انسانها می دانند عیوب خود را نمی بینند ودیگران را به انواع آلودگی ها متهم می کنند وبدون هیچ ملاحظه ای آبروی افراد را می برند.این کلام زیبا را دقت بفرمایید:

قالَ علیٌّ (ع) :

  • بدترین مردم کسی است که عیوب مردم را دنبال کند٬ در حالی که نابینای عیوب خود است.

 

(منبع : غررالحکم ج١ /فصل۴١ (شرّ)٬ حدیث۶٧)

آقایان ، باید از شر نفس به خدا پناه ببرید.

چند روز قبل در جلسه ای در محضر حضرت علامه مصباح یزدی بودم ایشان به مناسبتی فرمودند:

خدمتی عارفی رسیدم از ایشان تقاضایی اخلاقی کردم ایشان فرمود :«تا نفس هست نمی شود کاری کرد!!»(نقل به مضمون است) باز هم خودم وهمه را مهمان فرمایشی از امیر کلام می کنم :

قالَ علیٌّ ( علیه السّلام ) :

  • هیچ دشمنی برای انسان٬ ستمگرتر از نفس او نیست.

 

(منبع : غرر الحکم٬ ج ٢ / فصل ٨۶ (لا)٬حدیث٣٢۴ )

 

12-رهبری معظم در فراز دیگر از مسولان خواستند«نیروی خود را بر رفع مشکلات مردم  متمرکز نمایید»

دوست ودشمن می داند که مشکل امروز مردم ما مساله «اقتصادی وتورم »است. شاید نمی دانید که معاش واقتصاد در دینداری مردم هم تاثیر گذار است. به فرمایشات پیامبر اسلام(ص)نیک بنگرید:

 

  • «من لا معاش له لا معاد له   » کسی که معاش ندارد معاد هم ندارد.
  •  اللهم بارک لنا فى الخبز »( خدایا نان را بر ما مبارک بگردان
  • ) « لولا الخبز ما صلینا و ما تصدقنا و لا صمنا »( اگر ما نان نداشتیم , نمى توانستیم نماز بخوانیم , نمى توانستیم روزه بگیریم , نمى توانستیم صدقه بدهیم .
  • آقای رییس جمهور مشکلات امروز جامعه ما اقتصاد وچند برابر شدن قیمت هاست نه آنچه شما واطرافیان شما دنبال می کنید.
  • اگر می خواهید زمینه ظهور امام زمان را فراهم کنید با خدمت به دنیای این مردم مومن ورهبری مقدور است نه با شعر  «زنده باد بهار »سردادن . امام زمان درجامعه با تقوا می آید و بی نیازی مردم بهترین کمک  به ترویج تقوا ست.

 

پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله: نِعمَ العَونُ عَلی تَقوَی اللّه‏ِ الغِنی؛(۱۰)
چه یاور خوبی است توانگری برای تقوای خدایی!
 
پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله: إذا کانَ فی آخِرِ الزَّمانِ؛ لابُدَّ لِلنّاسِ فیها مِنَ الدَّراهِمِ وَالدَّنانیرِ یقیمُ الرَّجُلُ بِها دینَهُ ودُنیاهُ؛(۱۱)
چون آخر الزّمان فرا رسد، مردم را چاره‏ای جز داشتن درهم‏ها و دینارها نیست تا هر فرد دین و دنیای خود را با آن برپای دارد.
 
امام صادق علیه‏السلام: لا خَیرَ فی مَن لا یحِبُّ جَمعَ المالِ مِن حَلالٍ؛ یکُفُّ بِهِ وَجهَهُ، ویقضی بِهِ دَینَهُ، ویصِلُ بِهِ رَحِمَهُ؛(۱۲)
خیری نیست در آن کس که گردآوردنِ مال از راه حلال را دوست نمی‏دارد؛ تا با آن آبروی خویش را حفظ کند، دِینش را ادا نماید، و با خویشانش پیوند داشته باشد.

پس آقایان دعواهی شخصی را برای خدا کناری بگذارید وبرای حل مشکلات اقتصاد مملکت فکری کنید.

13- در آسییب شناسی این گونه اتفاقات به یک نتیجه تلخ می رسیم به نام«بی بصیرتی».

اگر همه افراد اسلام شناس بودند ،اگر ولایت شناس بودند،وسپس در عمل و اعتقاد ولایتمدار بودند نه جمل ونهروانی ونه عاشورایی ونه فتنه 88ونه  یکشنبه تلخ مجلسی رخ نمی داد .

این را بگویم که کم نیستند افرادحق به جانبی که در شعار خود را «عمار ومالک علی »می دانند اما در بزنگاه ها علی را تنها می گذارند بلکه بدتر ازآن خون به دل علی می کنند. پس اجازه دهید این گونه بنویسم : چه بسیارند شعار ولایت دهندگان اما چه کمند ولایتمداران بابصیرت.

در این قسمت به بازخوانی روایاتی از معصومین در باب بصیرت می پردازیم:

 ذهاب البصر خیر من عمى البصیرة

کورى دیده، بهتر است از کورى بصیرت. (غررالحکم ترجمه محلاتی حدیث    4 32)

  نظر البصر لا یجدی اذا عمیت البصیرة

نگاه دیده سود ندهد آنجا که چشم دل و بصیرت کور باشد. (غررالحکم ترجمه محلاتی  حدیث   6 174)

 عن ابى عبد اللَّه علیه السّلام: قال العامل على غیر بصیرة کالسّائر على غیر الطّریق لا یزیده سرعة السّیر الّا بعدا

امام صادق علیه السّلام فرموده است: کسى که بدون بصیرت و دانائى، به کارى دست میزند مانند مسافرى است که در بیراهه میرود، او هر قدر بر سرعت سیر خود میافزاید به همان نسبت از جادّه دورتر مى‏‌‌شود.(الحدیت-روایات تربیتى، ج‏3، ص: 236)

 انّما البصیر من سمع ففکّر و نظر فابصر و انتفع بالعبر

جز این نیست که بینا کسى است که بشنود و اندیشه و تفکر کند، و بنگرد و بینا گردد، و از عبرتها سود برد.(غررالحکم ترجمه محلاتی حدیث 3 85)

بصیرت بصیرت بصیرت

14- یکی از دغدغه های همه انبیاء واولیاءالهی مساله «عاقبت به خیری» بوده است. برای روشن تر شدن مساله می توان انسانها را به چهار دسته تقسیم کرد:

1ـ کسانی که از اوّل تا آخر عمر خوب و در مسیر صحیح بوده اند، این گونه افراد کمند و بارزترین مصداق آن ها انبیاء، امامان و اولیاء الهی هستند.

این گروه یقیناً عاقبت بخیر هستند و هیچگونه جای بحث ندارد هر چند خود این گروه نسبت به آینده خویش نگران و ترسان هستند.

2ـ کسانی که از اوّل عمر تا پایان بَدو شرّ بوده اند، و لحظه ای در مقابل فرامین الهی سر تعظیم فرود نیاوردند.این گروه در عاقبت به شرّشان شکّی نیست و این گروه نیز مورد بحث نیست.

3ـ گروه سوّم انسان هایی هستند که در اوائل زندگی اهل خیر و نیکی و در مسیر هدایت هستند ولی بر اثر عدم تسلّط  برهواهای نفسانی و پاکیزه شدن از صفات رذیله، کم کم به انحراف کشیده شده و سرانجام عاری از ایمان و در حال ارتداد و کفر از دنیا رفته، این گونه افراد را می گوییم افرادی که عاقبت به شر شده اند. این گروه به عنوان عاقبت به شرنامیده می شوند  و در قرآن آیات فراوانی داریم به این مضمون که    «آمنوا ثم کفروا»یعنی ایمان آوردند سپس کافر شدند.

4ـ گروهی در اوائل زندگی بر اثر غفلت و نادانی دچار گناه و انحرافات هستند ولی با گذشت زمان و رشد عقلی آرام، آرام در مسیر صحیح قرار گرفته و سرانجام باایمان کامل و کوله باری از اعمال صالح و توبه قبول شده از دنیا می روند، این گروه را عاقبت به خیر می نامیم .

آقایان روند حرکتی برخی از شما به سمتی است که خوف عاقبت به شر شدن شما را داریم . خائفیم که نکند کار از «نصیحت» آقا بگذرد و یک اتفاق تاریخی انقلاب تکرار شود. بدانید که در اسلام خوب بودن وکار کردن همه با شرط پذیرش «ولایت» و«خوب ماندن» ارزش پیدا میکند .که در روایات آمده است :

 

و انما الاعمال بالخواتیم؛(اعمال را با عاقبت فرد می سنجند).

مردم هنوز هم برای عاقبت به خیری شما دعا می کنند اما خودتان باید بخواهید.

15- لازم می دانم ناظر به فراز تاریخی فرمایش رهبری که«من فعلا نصیحت می کنم» ضمن تاکید بر مفهوم قید «فعلا»  عزیزان را به بازخوانی اصل 110 از قانون اساسی دعوت می نمایم.

وظایف‏ و اختیارات‏ رهبر؛ مورد اشاره در اصل 110 قانون اساسی:
1. تعیین‏ سیاست‌های کلی‏ نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ پس‏ از مشورت‏ با مجمع تشخیص‏ مصلحت‏ نظام‏.
2. نظارت‏ بر حسن‏ اجرای‏ سیاست‌های‏ کلی‏ نظام‏.
3. فرمان‏ همه‏ پرسی‏.
4. فرماندهی‏ کل‏ نیروهای‏ مسلح‏.
5. اعلان جنگ‏ و صلح‏ و بسیج‏ نیروها‏.
6. نصب‏ و عزل‏ و قبول‏ استعفاء‏:
الف: فقهای‏ شورای‏ نگهبان‏.
ب: عالی‌ترین‏ مقام‏ قوه‌ی‏ قضاییه‏.
ج: رییس‏ سازمان‏ صدا و سیمای‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏.
د: رییس‏ ستاد مشترک‏.
ه: فرمانده‌ی‏ کل‏ سپاه‏ پاسداران‏ انقلاب‏ اسلامی‏.
و: فرماندهان‏ عالی‏ نیروهای‏ نظامی‏ و انتظامی‏.
7. حل‏ اختلاف‏ و تنظیم‏ روابط قوای‏ سه‏‌گانه‏.
8. حل‏ معضلات‏ نظام‏ که‏ از طرق‏ عادی‏ قابل‏ حل‏ نیست‏، از طریق‏ مجمع تشخیص‏ مصلحت‏ نظام‏.
9. امضا حکم‏ ریاست‏ جمهوری‏ پس‏ از انتخاب‏ مردم‏ صلاحیت‏ داوطلبان‏ ریاست‏ جمهوری‏ از جهت‏ دارا بودن‏ شرایطی‏ که‏ در این‏ قانون‏ می‌آید، باید قبل‏ از انتخابات‏ به‏ تایید شورای‏ نگهبان‏ و در دوره‏ اول‏ به‏ تایید رهبری‏ برسد.
10. عزل‏ رییس‏ جمهور با در نظر گرفتن‏ مصالح‏ کشور پس‏ از حکم‏ دیوان‏ عالی‏ کشور به‏ تخلف‏ وی‏ از وظایف‏ قانونی‏، یا رای‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ به‏ عدم‏ کفایت‏ وی‏
11. عفو یا تخفیف‏ مجازات‏ محکومین‏ در حدود موازین‏ اسلامی‏ پس‏ از پیشنهاد رییس‏ قوه‌ی‏ قضاییه‏.
رهبر می‏تواند بعضی‏ از وظایف‏ و اختیارات‏ خود را به‏ شخص‏ دیگری‏ تفویض‏ کند.

نکته آخر:

 تاکید آقا بر حفظ احساست وکنترل خشم بسیجیان و آحاد مردم ولایتمدار «فعلا» آرام نگه داشته است. لذا عرض می کنیم اظهار نظرهای سران محترم قوا و نامه های ایشان در پاسخ به فرمایشات مقام معظم رهبری تا اندازه ای خشم مردم انقلابی و ولایتمدار را فرو نشانده است . هرچند درباره نامه رییس جمهور و زمان و ادبیات آن سخنان فراوانی داریم اما بر اساس امر حضرت آقا مبنی بر حفظ وحدت و جلوگیری از هر کاری که منجر به نا آرامی و اغتشاش شود فعلا صبر کرده و به آنها اشاره ای نمی کنیم.

 

 لذا اصل  اطلاعیه رئیس‌جمهور در واکنش به بیانات رهبر معظم انقلاب و اعلام اینکه؛ "کوچکترین قدمی بر خلاف مصالح کشور بر نخواهم داشت" و نیز تاکید بر این نکته در جلسه هیئت دولت که "هرگز به ناراحتی رهبر معظم انقلاب راضی نبوده و نیستم، دولت تا آخرین لحظه مسئولیت نسبت به رهبری عزیز وفادار خواهد بود"، را شروعی نسبتا مناسب دانسته وبه نوعی عذرخواهی و پشیمانی از اتفاقات تلخ یک‌شنبه استیضاح تلقی می کنیم. امیدواریم  آقایان درگیر در مساله «بد ونامناسب»اخیر خصوصا آقای احمدی‌نژاد در موضع‌گیری بعدی خود پاسخی برای انتظارات و مطالبات مقام معظم رهبری ومردم در این مورد داشته باشند.

کشور عزیز ما بر رکن رکین «ولایت فقیه»استوار است .هیچ یک از این اتفاقات نمی تواند به اصل نظام خدشه ای وارد نماید و «افق روشن»در انتظار این ملت واین نظام مقدس است.

ما در آستانه دو کار بزرگ هستیم:
الف: رسیدگی به بودجه سال 92
ب: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی

لذا به جد از همه مسولان حفظ آرامش،متمرکز کردن توان خود در حل مشکلات اساسی کشور و ولایتمداری را خواستاریم.

نعمت امنیت،استقلال ،آزادی،جمهوری اسلامی و ولایت فقیه را به سادگی به دست نیاورده ایم که به سادگی از آن دست برداریم.

از زبان همه ملت ایران عرض می کنیم :

باولایت زنده ایم،تازنده ایم رزمنده ایم.

والسلام علی من اتبع الهدی

قم المقدسه

جواد اسماعیل نیا

01/12/1391

نظرات 5 + ارسال نظر
samira چهارشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 01:56 ق.ظ http://www.hasrat785425.blogfa.com

بسیجی منتظر چهارشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 03:40 ب.ظ http://golenargs.ibsblog.ir

پرواز پرنده ی زمان(عالم ربانی آیت الله خوشوقت) به اوج عرش الهی و پرکشیدن از دنیا رو تسلیت عرض میکنم...
یامهدی

رضوان الله علیه ...

saeid جمعه 4 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 05:15 ب.ظ

salam

khaili khoob bood

tashakor

میلاد جمعه 4 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 06:15 ب.ظ http://razmande-mt.mihanblog.com

لینک شدید.

یاسر باقری شنبه 5 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 09:40 ب.ظ http://nokaran14.blogfa.com

سلام.
لینک شدین.
لطفا لینکم کنین.

حتما یاسر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد