.

.

سنگر فرهنگی جوانان « فاریاب » دیار فضیلت ها
.

.

سنگر فرهنگی جوانان « فاریاب » دیار فضیلت ها

تقوا، سفارشی برای فضای سیاسی جامعه...


گام نیوز ،


بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر صلى الله علیه وآله :
مَنْ اَرادَ اَنْ یَکونَ اَعَزَّ النَّاسِ فَلْیَتَّقِ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ؛
هر کس مى ‏خواهد عزیزترین مردم باشد، باید تقواى الهى پیشه کند .
( کنزالفوائد ص 164)
در جامعه اسلامی که  اساس آن بر شریعت نهاده شده است و قانون اساسی آن طبق فرامین الهی نگاشته شده است ، اگر تقوا کم رنگ شود از جامعه ی اسلامی چیزی جز نامی نمی ماند .
تنها نام هم کاری نمی کند، کما اینکه کشورهایی هم بودند (همچون ترکیه توسط مصطفی کمال و آتاتورک)که اسلام را به حاشیه راندند و تنها نامی و برخی حتی نام اسلام هم پاک کردند و گفتند که ما عامل عقب ماندگی خود را در دینداری و اسلام می بینیم (همان دیدگاه دین افیون ملتها ، مارکس) ، غافل از اینکه مشکل از مسلمانی آنها بود و هست.
خداوند وعده هایی به بندگان صالح اش داده که در صورت بندگی وعده ها محقق خواهد شد . یکی از راه های بندگی رعایت اصل مهم تقواست . تقوا چه در ساحت تقوای فردی آن و چه در ساحت تقوای جمعی. این دو باهم اند، نمی توان گفت کسی انسان با تقوایی است اما رعایت تقوای جمعی را نداشته باشد .
در ایام انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و نیز شوراهای محترم شهر وروستا هستیم . مردم ما بار دیگر حماسه خواهند آفرید، اما بازخوانی یکی از فرمایشات مهم سکاندار انقلاب امام خامنه ای حائز اهمیت فراوان است که ایشان هم این سخن گرانسنگ را برگرفته از منابع غنی قرآن و روایات ائمه هدی (علیهم السلام ) بیان نموده اند. و آن اینکه آقا فرمودند:
«تقوا را تشبیه کرده‌اند به حرکت در خارستان. خب، این تقوای فردی است و لازم است، راه دستیابی به فوز و فلاح هم فقط همین است . اگر کسی بخواهد به فلاح برسد، به فوز برسد، به نجات ابدی برسد، بایستی تقوا داشته باشد. هر مقدار این حالت بیشتر بود، فوز و فلاح بیشتر است .
یک تقوای جمعی هم داریم. تقوای جمعی این است که جمع ها مراقب خودشان باشند. جمع به حیث جمع، مراقب خودشان باشند. بی‌مراقبتی جمع ها نسبت به مجموعه‌ خودشان، موجب می شود که حتی آدم هایی هم که در بین آن جمع ها تقوای فردی دارند، با حرکت عمومی آن جمع ها بغلتند و به جایی بروند که نمی خواهند »


در این برهه از زمان که همه ی احزاب، مسولین، دست اندرکاران و حتی مردم خود را در فضای سیاسی انتخابات می بینند باید لحظه ای هم تأمل نمود که ما اول و آخرش بندگی باید کنیم و این سوال را از خود پرسید که آیا این حرکت من، این گفته ی من، این نوشته ی من و این اقدامات من در مسیر بندگی و رعایت تقوای الهی هست یا نه ؟
اگر رعایت تقوا باشد و اگر خدا در محور کارها قرار گیرد یقینا مشکلات کم می شود. اما چه باید گفت که تقوا در این حرکات بسیار کم است و کم پیدا می شود که عملا (نه در شعار و ژست گرفتن ها) هر کاری و قدمی و قلمی و سخنی که می گوید ومی نویسد رضایت خدا را در نظر بگیرد و هدفش خدمت خالصانه به خلق خدا باشد.

سُئِلَ الْاِمامُ الصّادِقُ‏علیه السلام عَنْ قَولِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ: «اِتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ» قال: یُطاعُ فَلا یُعْصى‏، وَ « یُذْکَرُ فَلا یُنْسى »‏، وَ یُشْکَرُ فَلا یُکْفَرُ؛
از امام صادق ‏علیه السلام درباره آیه «تقواى الهى پیشه کنید چنان که حق اوست» پرسیده شد. فرمودند: از خداوند، اطاعت شود و نافرمانى نشود، « یاد شود و فراموش نشود » و شکرگزارى گردد و کفران نگردد .
( معانی الاخبار صفحه 240 )
 
همانطور که امام صادق (ع) هم فرمودند: تقوا همان یاد خدا بودن در همه حال است...
ما هیچکدام برتری نداریم نسبت به همدیگر ( نه پول ، نه اولاد ، نه پست و مقام ، نه زیبایی ، نه لباس و ...  ) و تنها ملاک و معیار برتری تقواست .
إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ؛
در حقیقت گرامى‏ ترین شما نزد خدا با تقواترین شماست.
« سوره حجرات، آیه 13 »
انشاالله که هیچ گاه بخصوص ایام سخت آزمایش مثل همین روز ها خداوند را فراموش نکنیم .
(إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُوْلَئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا)
 
برخی مصادیق بی تقوایی که ممکن است در این فضای سیاسی جامعه دیده شود :
1 – دروغ گفتن :
على(ع) در کلمات قصارش مى‏فرماید:
«ایاک و مصادقة الکذاب فانه کالسراب، یقرب علیک البعید، و یبعد علیک القریب»(15)
" از دوستى با دروغگو بپرهیز که او همچون سراب است، دور را در نظر تو نزدیک و نزدیک را دور مى ‏سازد.
(نهج البلاغه کلمات قصار کلمه 37)
( مصادقة الکذّاب ) یکی از مصادیق آن همین همراهی و انتخاب کسی است که وعده هایی به دروغ به مردم می دهد که یا توان اجرایی کردن آن را ندارد یا مجال آن نیست.
2- تهمت زدن:
مؤمن نه تنها نباید به برادر و خواهر مؤمن خویش سوء ظن داشته باشد و به آن ترتیب اثر بدهد بلکه باید عمل او را حمل بر صحت کند و بکوشد تا سوء ظن خویش را به حسن ظن تبدیل نماید.
امیر مؤمنان ـ علیه السلام ـ در این رابطه می فرماید: باید گفتار و کردار  برادر دینی خود را به بهترین وجه قرار دهی مگر اینکه یقین پیدا کنی و راه توجیه (حمل بر صحت) بر تو بسته باشد. و نباید به سخن برادرت بد گمان باشی در حالیکه تو محمل خوبی برای توجیه کلام او می‌یابی .   
(البرهان، ج4، ص209؛ کافی، ج2، ص362؛ امالی، م50، ص304 )
الإمامُ الصّادقُ علیه‏السلام
ناقِلاً عن حکیمٍ: البُهْتانُ على البَریءِ أثْقَلُ مِن الجِبالِ الرّاسِیاتِ .
امام صادق علیه‏السلام
- به نقل از یــک حکیم- : بهتان زدن به آدم بیگناه سنگین‏تر از کوههاى استوار است .
بحار الأنوار : 75 / 194 / 3 منتخب میزان الحکمة : 86
3- غیبت کردن :
متاسفانه یکی از کارهائی که در جامعه ، باعث هتک آبروی افراد می شود عمل زشت و نکوهیده «غیبت » می باشد .   
 رسول خدا(صلى الله علیه وآله)در مورد زیانهاى فوق العاده معنوى غیبت چنین می فرماید  :
« مَنْ اِغْتابَ مُسْلِماً اَوْ مُسْلِمَةً لَنْ یَقْبَلَ اللّه صَلاتَهُ وَ لا صِیامَهُ اَرْبَعِینَ لَیْلَةً اِلاّ اَنْ یَغْفِرَ لَهُ صاحِبُهُ »
« کسى که غیبت مرد مسلمانى یا زن مسلمانى بکند خداوند نماز و روزه او را چهل شبانه روز قبول نمى کند مگر این که صاحب غیبت از او راضى گردد »
آیه دوازدهم سوره حجرات مى فرماید : 
یااَ یُّهاَ الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ اِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ اِثْمَُ وَ لا تَجَسَّسُو اوَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً اَیُحِبُّ اَحَدُکُمْ اَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ اَخِیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوُهُ وَاتَّقُوا اللّهَ اِنَّ اللّهَ تَوّابٌ رَحِیمٌ
در  پایان نکته ی قابل تاملی را از بیانات پرمحتوا ی رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله ) خاطر نشان میکنم:
رهبرمعظم انقلاب در سخنان نوروزی خویش به این نکته اشاره نمودند که:
« آنچه ما برای رئیس‌جمهور آینده نیاز داریم، عبارت است از امتیازاتی که امروز وجود دارد، منهای ضعفهائی که وجود دارد .»
تقوای سیاسی اقتضا دارد که اولاً درتبلیغات این نگاه منصفانه را داشته باشیم که تنها نیمه ی خالی را نبینیم و بر کارهای خوب گذشتگان هم صحّه بگذاریم ، گرچه باید انتقاد از انحرافات و کم کاری ها هم داشت .
خلاصه اینکه ما باید عملاً ولایت مدار باشیم و از مواضع ایشان جلو نزنیم . که خود آقا فرمودند :
« در شناخت نقاط قوّت و ضعف، اشتباه پیش نیاید من باز به برخى از امواج تبلیغات فرهنگی مصنوعى و عمدتاً وارداتى اشاره مى‌کنم که سعى مى‌کنند برخى از نقاط قوّت دولتهاى قبلى را نقاط ضعف وانمود کنند . »
 
  
اللهم وفّقنا لما تحبّ و ترضی
واجعل عواقب امورنا خیراً
 
به قلم حجت الاسلام محمد اسماعیل اسماعیل نیا کارشناس مسائل دینی

نظرات 3 + ارسال نظر
amin جمعه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 09:30 ب.ظ http://www.iranzamein.blogfa.com

اشتباهات وزیر اطلاعات در خصوص نقش هاشمی در فتنه88!

هم سنگر شنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 07:30 ب.ظ http://andisheh158.blogfa.com

امام جواد (علیه السلام):
تقوا باعث می شود که دیگران شما را دوست داشته باشند.
به روزم منتظرم هم سنگر

محب زهرا دوشنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 03:46 ب.ظ http://zahra12zahra.blogfa.com/

دعا پشت دعا برای آمدنت،

گناه پشت گناه برای نیامدنت

دل در گیر میان این دو انتخاب

کدام آخر؟
آمدنت یا نیامدنت؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد