.

.

سنگر فرهنگی جوانان « فاریاب » دیار فضیلت ها
.

.

سنگر فرهنگی جوانان « فاریاب » دیار فضیلت ها

زن در دوجهان بینی الهی و مادی / حجت الاسلام والمسلمین محمد اسماعیل اسمعیل نیا

بسم الله الرحمن الرحیم

« جایگاه زن در دوجهان بینی الهی و مادی »

به مناسبت سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) و « روز دختر »

 


http://media.jamnews.ir/Original/1393/03/12/IMG10483327.png

 

مقدمه اول:

امروزه در جهان برای اکثریت قاطع بشر دو نوع جهان بینی وجود دارد ؛ عده ای جهان بینی الهی و عده ای دیگر جهان بینی مادی دارند .

در این که جهان بینی چیست ، باید گفت که جهان بینی همان نحوه نگاه به جهان است . اینکه من یا شما چطور به عالم هستی نگاه می کنیم و در مورد آن چه عقیده ای داریم همین جهان بینی ما می شود . همه دین ها و آیین ها و کیش ها متکی برنوعی جهان بینی می باشند . انسان ها و تفکرها نیز براساس همین نوع نگاهشان به جهان و کائنات ، آن (هستی ) را تعبیر و تفسیر می کنند .

جهان بینی الهی : دراین نوع نگرش به جهان ، اصالت با خداوند است  و خدا را خالق همه چیز از جمله طبیعت می دانند . به عبارت دیگر تمام موجودات را خلق شده ی خدایی می دانند که بر همه چیز قادر است بلکه خود خالق و بخشنده ی قدرت های دیگران است .

جهان بینی مادی : در این نگرش برخلاف نگاه قبل ، اصالت را به ماده و طبیعت می دهند . اینان در واقع همان منکران وجود خدا هستند که اعتقادی به خدا و مبدأ و معاد ندارند .

مقدمه دوم :

امروزه یکی از عوامل و اهرم های فشار بر علیه اسلام به طور عام و علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به طور خاص ، ادعای واهیِ غربی ها در مورد نقض حقوق بانوان در مجامع اسلامی است . ادعای آنها این است که ما با آزادی بخشی به زنان در جامعه غرب ایشان را به حقوق خود رسانده ایم اما در جوامع اسلامی باتوجه به برخی محدودیت ها برای زنان ، در حق آنان ظلم شده و مورد تبعیض قرار گرفته اند . راه حل این مشکل را هم در برهنه شدن زنان و برداشتن همه قوانین مربوط به حجاب و حیاء و عفت از جامعه می دانند .

پس از این دو مقدمه کوتاه باید توجه داشت که برای پاسخ گویی به این ادعا باید به شکلی ریشه ای این مسئله را مورد کنکاش قرار داد که این ادعا با واقعیت همخوانی دارد یا خیر . در ادامه ، نگاه ایدئولوژیک اسلام و غرب را نسبت به «زن» به اختصار مورد بررسی قرار می گیرد .

جایگاه زن در این دو جهان بینی :

1-    جایگاه زن در جهان بینی الهی :

در اسلام یا به عبارتی جهان بینی الهی ، هیچ فرقی بین دوجنس مخلوق از نوع انسان وجود نداشته و خداوند متعال به صراحت فرموده که خلقت شما (مردان و زنان) از یک نفس بوده است ؛ « یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا کَثِیرًا وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِی تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلَیْکُمْ رَقِیبًا » (نساء - 1)

بنابراین سرشت زن و مرد نزد خداوند و اولیاء و انبیاء الهی یکی است . این کلام صریح پروردگار متعال خط قرمز بطلانی بر تفکر برخی است که می گویند زن از مایه ای پست تر از مایه مرد آفریده شده یا اینکه به زن جنبه طفیلی داده اند . به طور کلی در اسلام هیچ نظریه تحقیر آمیزی نسبت به جنس زن از لحاظ سرشت و طینت وجود ندارد .

برخی سخن ها برعلیه مقام زن از درون دینداران سخن خودشان است و ارتباطی بین این کلام با کلام خدا یافت نمی شود . برخی که مثلا زن را عامل گناه و معصیت و شیطان کوچک می خوانند و نبودشان را راه مصونیت مردان از وسوسه ها و معاصی معرفی می کنند ، با دقت در قرآن و کلام اهل بیت (ع) بطلان سخنشان را می توانند به وضوح مشاهده کنند . خداوند در داستان حضرت آدم (ع) و حوا (س) و وسوسه شیطان در بهشت می فرماید : «فوسوس لهما الشیطان » ، « فدلاهما بغرورٍ » ، « و قاسمهما إنّی لکما من الناصحین » هردوی آنها مورد وسوسه ی شیطان قرار گرفتند .

در اندیشه اسلامی زن از انچنان جایگاهی برخوردار است که پیامبر اسلام در مهمترین مسائل اجتماعی آنان را وارد می سازد در قضیه مباهله دختر خویش را همراه خورد برد در حالی که در ان زمان اعراب دختران را زنده به گور می کردند.

در تعبیر بسیار جالب دیگری خداوند در ایه 49 سوره شوری از دختر به عنوان هدیه استفاده می کند وانسانها باید از این هدیه خداوند خوشحال شوند. بدیهی است این تعبیر بهترین تعبیر ممکن برای دختر است، همچنانکه برای پسر چنین تعبیری بکار نرفته است. در ادبیات معصومین (ع)هم چنین ادبیاتی متداول است. هم چنانکه پیامبر اسلام (ص) در تعبیری از دختران به باقیات صالحات تعبیر می شود.

به این چند حدیث توجه کنید :

امام صادق (علیه السلام) فرمود : اَلْبَناتُ حَسَناتٌ وَ الْبَنُونَ نِعْمَةٌ، وَ الْحَسَناتُ یُثابُ عَلَیْها وَ النِّعْمَةُ یُسْأَلُ عَنْها.دختران حسناتند، پسران نعمت حقند، بر حسنات بهره مى دهند، و از نعمت بازپرسى مى کنند.

رسول حق (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود : اِنَّ اللّهَ تَبارَکَ وَ تَعالى عَلَى الاِْناثِ اَرَقُّ مِنْهُ عَلَى الذُّکُورِ، وَ ما مِنْ رَجُل یُدْخِلُ فَرْحَةً عَلى اِمْرَأَة بَیْنَهُ وَ بَیْنَها حُرْمَةٌ اِلاّ فَرَّحَهُ اللّهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ. خداوند به دختر مهربانتر از پسر است، کسى که باعث خوشحالى دخترش شود، خداوند روز قیامت او را خوشحال مى کند.

رسول حق (صلى الله علیه وآله وسلم) درباره ارزش دختر داشتن فرمود : خَیْرُ اَوْلادِکُمْ اَلْبَناتُ. بهترین فرزندان شما دختران هستند.

آیا از این روایات امری غیر از اهتمام دین مبین اسلام نسبت به جنس زن و دختران و مادران فهمیده می شود ؟

خلاصه ی دیدگاه اسلام نسبت به زن :

1)     زنان به اندازه ی مردان در بشریت سهیم اند .

2)     زنان هدفی همانند مردان بر روی زمین دارند .

3)     پاداشی برابر با مردان در انتظار اعمال آنان است .

 البته برخی تفاوت ها بین زن و مرد وجود دارد که باید مورد ملاحظه قرار گیرد و اسلام نیز با توجه به این تفاوت ها که تفاوت های جنسیتی این دو جنس از نوع انسان هست برخی احکام را وضع کرده است . تفاوت های جنسیتی زن و مرد «تضاد » بین آنها نیست بلکه دلیلی بر حکمت خداوند است که این دو را مکمل همدیگر برای طی مسیر زندگی و بندگی قرار داده است .

2-   جایگاه زن در جهان بینی مادی :

دنیای پر فریب غرب و تمدن فاسد آن امروزه داعیه دار دفاع از حقوق بشر !! و حقوق زنان است . غربیان امروز از جوامع اسلامی شکایت دارند که حقوق زنان را پایمال می کنید و بین زن و مردتان تبعیض قائلید . اما همین غرب و اروپای کنونی تا دهه های اول قرن گذشته ، زنان نه تنها حق رأی و انتخاب در عرصه های سیاسی و اجتماعی و ... نداشتند بلکه حتی حق مالکیت هم برای آنها قائل نبودند . به نحوی که مالک اموال موروثی خود هم نمی شدند و اگر مالی به آنها می رسید باید دیگران مالک آن می شدند.

این چنین کسانی امروزه تمدن انسانی اسلامی را مورد هجوم قرار داده اند . اسلامی که در 1400 سال پیش حق بیعت زن ، مالکیت زن ، حضور زن در عرصه های سیاسی و اجتماعی را تثبیت کرده است . پیغمبر اسلام وقتی مشغول بیعت گرفتن از مردم بود نفرمود که تنها مردان بیعت کنند و زنان به تبع مردانشان باید بپذیرند ، بلکه این حقی برای هر دو جنس دانستند. « یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِذَا جَاءَکَ الْمُؤْمِنَاتُ یُبَایِعْنَکَ عَلَىٰ أَنْ لَا یُشْرِکْنَ بِاللَّهِ شَیْئًا .........  فَبَایِعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ »

امروزه تمدن غرب و جهان بینی آنها مهد خیانت به زن است . غربی ها پایه گذار بنای کج بی بندوباری و ابتذال زنانه به اسم آزادی جنس زن در عالم هستند و هرکه با این تفکر شیطانی آنها همراهی نکند مورد هجوم تبلیغاتی آنها قرار خواهد گرفت . آزادی زن و رعایت حقوق زنان به سبک غربی آن به این معناست که شخصیت زن را در روشهای غلط و انحرافی که همراه با تحقیر جنس زن است ، به زور به ذهن دنیا فرو کنند . زن برای اینکه شخصیت خودش را نشان دهد بایستی برای مردان چشم نواز باشد . این شد شخصیت برای زن ؟ آنها میگویند زن باید حجاب و عفاف را کنار بگذارد و جلوه گری کند تا مردها خوششان بیاید . این تعظیم زن است یا تحقیر زن ؟

هیچ عقل سلیمی این را تجلیل و تعظیم زن نمی داند . عظمت زن به آن است که بتواند حجب و حیا و عفاف زنانه راکه خدا در جبلّت زن ودیعه نهاده است را حفظ کند .

خداوند در قرآن کریم عفاف زن را نمونه ی ایمان (برای همه ، نه تنها نمونه ایمان زنان ) معرفی نموده  و می فرماید : « و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون » مربم بنت عمران زن فرعون که نمونه ی یک انسان پرهیزکار ومومن می باشد .

اینها نشان دهنده ی منطق اسلام در برابر افکار بی منطق و شیطانی غرب برای بهره کشی های مختلف از زن در جوامع غربی است .

امروزه مکرر در خبرهای مختلف از کشورهای غربی در باره آزار و اذیت های به زنان و تجاوز به آنها به جهان مخابره می شود که این اتفاق در کشور آمریکا به عنوان داعیه دار دفاع از حقوق زنان به طور خاص بیشتر و نگران کننده تر است .

طبق آمار ده کشوری که بیشترین آمار تجاوز و خشونت نسبت به زنان در آن اتفاق افتاده به شرح ذیل اند :

1-آمریکا 2-آفریقای جنوبی 3- سوئد 4-هند 5-انگلستان 6- آلمان 7-فرانسه 8-کانادا 9- سریلانکا 10-اتیوپی .  در آمریکا از میان هر 6 زن یک نفر در طول زندگی اش مورد تجاوز قرار گرفته است .

نگاه کالانگرانه به زن و بهره کشی های جنسی و تبلیغاتی و تجاری نسبت به این جنس از انسان در غرب موجبات مشکلات و گرفتاریهای بسیاری برای خانواده ها و حتی دولتمردان آنها شده است . آمار خیانت ها و جدایی ها و فرزندان نامشروع و خایابانی و کارتن خواب که روز به روز در این کشورها رو به فزونی می رود گواه براین سخن است .

این شیوه ی دفاع از حقوق زن است که در فرهنگ غرب در حال اجراست . با اندکی تامل در این دو نحو نگرش نسبت به مقام زن می توان به حقانیت اسلام و دستورات و احکام آن پی برد .

 

« إِنَّ الْمَرْأَةَ رَیْحَانَةٌ وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمانه... »

 

 

الحمد لله رب العالمین

وصلی الله علی سیدالانبیاء محمد و آله المنتجبین الابرار

25/5/1394  -  خورموج

محمداسماعیل اسمعیل نیا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد