.

.

سنگر فرهنگی جوانان « فاریاب » دیار فضیلت ها
.

.

سنگر فرهنگی جوانان « فاریاب » دیار فضیلت ها

بهار دینی یا بهار سیاسی !!!

مقاله ی زیبایی از حجت الاسلام محسن اسماعیلی که منبع اون سایت فاریاب نیوز بود تقدیم به شما :                        

                                          


بهار، یکی از چهار فصل سال است که موسم شکوفایی و تازه شدن درختان و سبزه ها می باشد .درختان ،جامه سبز بر تن می کنند و گل ها شکوفا می شوند. به تعبیر جناب سعدی در گلستان: فراش (خداوند)، باد صبا را گفته تا فرش زمردین (سبز رنگ)بگسترد و دایه ، ابر بهاری را فرموده تا بنات نبات (جوانه های گیاهان) را در مهد زمین بپرورد. درختان را به خلعت(لباس) نوروزی ، قبای سبز ورق در بر کرده و اطفال شاخ (شاخه های تازه) را به قدوم موسم ربیع(بهار) ، کلاه شکوفه بر سر نهاده ، عصاره نالی(نی شکر) را به قدرت او شهد فایق شده و تخم خرمایی(هسته خرما) به تربیتش نخل باسق(بزرگ) گشته.

ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند                   تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری

همه از بهر تو سرگشته و فرمانبردار                             شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبری

بهار در ادبیات ما برای تازه شدن و زندگی با نشاط استفاده می شود . وقتی سراغ ادبیات دینی می رویم ، می بینیم که در روایات اسلامی ما هم رد پایی از بهار پیدا می شود .از بهار برای زنده شدن و تازگی استفاده شده است؛

1-روایتی از پیغمبر اسلام (صلی الله علیه و آله ) وارد شده است که ماه مبارک رمضان را بهار فقرا معرفی کرده است.

« َرَمَضَانُ شَهْرُ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى اسْتَکْثِرُوا فِیهِ مِنَ التَّهْلِیلِ وَ التَّکْبِیرِوَ التَّحْمِیدِ وَ التَّمْجِیدِ وَ التَّسْبِیحِ وَ هُوَ رَبِیعُ‏ الْفُقَرَاء» رمضان ،ماه خداوند تبارک و تعالی است. در این ماه ذکر لا اله الا الله و الله اکبر و الحمد لله و تمجید خدا و سبحان الله زیاد بگویید؛ چرا که این ماه ، بهار فقراست.(النوادر(اشعری) ، ص۱۷)

در ماه مبارک رمضان ، فقرا جان تازه ای می گیرند و اغنیا و سیران به یاد فقیران و گرسنگان می افتند و چون فقرا می بینند که همه همانند آن ها شکمشان گرسنه هست ، کم تر درد فقر و گرسنگی بر آنها فشار می آورد. لذا پیغمبر فرموده : ماه رمضان ، بهار فقراست.

۲-در روایتی دیگر از امام صادق (علیه السلام) آمده است که ماه مبارک رمضان ، بهار قرآن است.

« لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ رَبِیعٌ‏ وَ رَبِیعُ‏ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَانَ»  برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن ، ماه رمضان است. (الکافی (ط - الإسلامیه) ، ج‏۲ ، ص۶۳۰)

هر چند همیشه می شود قرآن تلاوت کرد و همیشه وقت استفاده از قرآن هست ، ولی ماه مبارک رمضان ، ماهی است که قرآن زنده می شود و  هزاران ختم قرآن می شود و در خیلی از جلسات ،مباحث تفسیری مطرح می شود. لذا فصل شکوفا شدن و احیا شدن توجه به قرآن ، ماه مبارک رمضان است و به یک تعبیر بهار قرآن ، ماه رمضان است.

۳-در یک روایت از حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) نقل شده است که قرآن ، بهار قلب هاست.

«فَإِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِینُ، فِیهِ إِقَامَهُ الْعَدْلِ، وَ یَنَابِیعُ الْعِلْمِ، وَ رَبِیعُ‏ الْقُلُوب» همانا قرآن ، ریسمان محکم الهی است که در آن عدل زنده نگه داشته می شود و در آن چشمه های علم وجود دارد و آن بهار قلب هاست.( المجازات النبویه، ص۲۱۱)

انس با قرآن ، قلب انسان را جلا می دهد و نورانی می گرداند. دل انسان را نو و تازه می گرداند. همان کاری که بهار با طبیعت انجام می دهد ، قرآن با دل انسان انجام می دهد.

لذا قرآن می شود بهار قلب ها.

۴-در یک فراز از زیارتی که مخصوص امام عصر (ارواحنا فداه) وارد شده است ، ایشان را به بهار امت ها خطاب می کنیم.

« السَّلَامُ عَلَى رَبِیعِ‏ الْأَنَامِ‏ » سلام بر تو ای بهار امت ها .( زاد المعاد - مفتاح الجنان ، ص۵۴۱)

امام مهدی (علیه السلام) زنده کننده عدل و مهربانی است و عصر ظهور، عصر مهر و عدالت و فضیلت خواهد بود. لذا ایشان را به بهار امت ها  خطاب می کنیم.

با توجه به چند نمونه از مصادیق تمثیل به بهار ، روشن است که لفظ بهار در ادبیات دینی ما جایگاه مهمی دارد.

این نکته را باید توجه داشته باشیم که با الفاظ این چنینی نمی شود بازی سیاسی کرد. بین «مشبه» و« مشبه به» باید یک وجه شبهی وجود داشته باشد،  نه این که به هر آورنده خزانی،  نسبت بهار را داد و نه یک بار، بلکه با تاکید فراوان ،کسی را به مردی بهاری بهاری بهاری توصیف کرد.

امروزه از طرف برخی از دولتمردان ، دیده و شنیده می شود که می خواهند با کلمه بهار، معامله سیاسی کنند و شعار انتخاباتی بعضی از افراد خویش قرار دهند . بهار یک تشبیه لطیف و پر معناست که نمی شود پشت آن، اغراض منفعت طلبانه خویش را پنهان ساخت.

بهار حقیقی و معنوی ، وجود نازنین امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) است و در زمان غیبت ایشان ، بوی بهار را تنها از ولایت فقیه و در زمان کنونی تنها از تبعیت و ولایت مداری در عمل از فرامین حضرت امام خامنه ای (دامت برکاته العالیه) می شود استشمام کرد ولا غیر.

سایه مقام معظم رهبری مستدام باد.

نظرات 2 + ارسال نظر
رضا روشنی از جمجمه ات را بخدا بسپار سه‌شنبه 27 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 07:03 ب.ظ http://ansardvm.blogfa.com

” شهادت ” به آسمان رفتن نیست ، به “خود“ آمدن است !

سلام بر شما یاران رسانه ای جنگ نرم و همسنگران این سرباز پابرهنه...

از مطلبتان خوشم امد..امید است زیباتر کار کنید و توفیق پادر رکابی را هیچگاه از دست ندهید انشاالله!

سلحشوران اریا شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 09:07 ق.ظ http://rezafazli90.com

چه بسا خداوند؛

هر گره ای که در کار ما می اندازد؛

همچون گره های قالی باشد؛

که نهایتاً قصد دارد با آن ها؛

نقشی زیبا را بیافریند ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد